Iemācies mācīties!
Mācīšanās ir neatņemama dzīves sastāvdaļa ikvienam cilvēkam. Arī iemācīties mācīties ir prasme, kas jākopj un jāattīsta. Tālāk uzskaitīti 6 veidi, kā mācīšanās procesu aplūkot no citas perspektīvas.
- Saproti, ka smadzenes vienmēr mainās
Smadzenes veido jaunus ceļus un neironu savienojumus, saglabājot un veidojot informāciju par visu, ko redzam, lasām vai uzzinām. Tas nozīmē, ka vienmēr ir iespējams iemācīties jaunas lietas un izveidot jaunus neironu ceļus, tāpēc ir maldīgi domāt, ka kādam ir konkrēta robeža informācijai, kuru iespējams saglabāt. Šis maldīgais uzskats bieži vien var kavēt cilvēkiem izmantot viņu smadzeņu spējas.
Pieaugot mēs uzzinām arvien vairāk, mainām savus uzskatus un tas maina arī mūsu smadzenes. Daudz informācijas ir jāuzkrāj vai jāaizmirst, lai saglabātu līdzsvaru, jo aizmirst ir tikpat svarīgi kā saglabāt jaunu informāciju.
- Iemācies pieņemt grūtības un kļūdas
Liela mācīšanās pieredzes daļa ir negatīvais spiediens kļūdīties. Slikts vērtējums var iedarboties kā sods un tā rezultātā tiek asociēts ar ko negatīvu. Patiesībā viena no labākajām metodēm, kā kaut ko iemācīties ir ‘’kļūdas- risinājuma’’ metode, kad pieļautajai kļūdai tiek rasts risinājums un smadzenes saglabā jauno korekciju. Kad citreiz sanāk saskarties ar līdzīgu uzdevumu- smadzenēs jau ir koriģēts ceļš un informācija, kuru izmantot uzdevuma risināšanai.
Bieži uzsver- lai izbaudītu galarezultātu, ir jāiemācās izbaudīt arī viss, kas noticis pa ceļam. Pievarētās grūtības un pieļautās kļūdas- tas padara ceļu uz augšu interesantāku un dod lielāku gandarījumu. Arī pārskatot savas kļūdas, jābūt pozitīvi noskaņotam, jo sevis noniecināšana novedīs tikai pie progresa, motivācijas un izaugsmes samazināšanās.
- Izmēģini vairākas mācību pieejas
Vislabāk ir izmantot dažādas pieejas un stratēģijas mācīšanās procesā. Tādā veidā var iesaistīt dažādas smadzeņu daļas un atkal veidot jaunus neiroloģiskus savienojumus, kas palīdz šo informāciju sasaistīt un ar dziļāku izpratni atcerēties. Optimālai apguvei ieteicams apvienot vizuālās un audiālās mācību metodes- skatīties video, stāstīt kādam uzzināto u.c. Turklāt, ja apvieno dažādas pieejas, mācīties ir daudz interesantāk un ir vieglāk saglabāt motivāciju.
- Pozitīvais izstarojas
Prāts ir visspēcīgākais katra rīcībā esošais instruments, un mums katram ir zināma kontrole pār to. Ir iespējams izvēlēties aktīvi domāt par sevi pozitīvi, protams, tas ne vienmēr ir viegli. Tomēr, ja izvēlamies ticēt labām lietām, tad tam sekos arī citi ieguvumi - tāpēc ir ļoti svarīgi pozicionēt prātu kā savu atbalsta punktu, nevis ienaidnieku. Ir vajadzīgs uzstādīt pareizo domāšanas veidu pašattīstībai un mācībām, jo tas, ko domājam par sevi, var ietekmēt rīcību, sajūtas un beigās arī mācīšanās pieredzi. Šeit mēs varam sasaistīt apzinātību, labās afirmācijas un to, cik svarīgi ir fokusēties uz pareizajiem nodomiem un izturēties pret sevi ar rūpēm un mīlestību. Ja mēs domājam pozitīvi - tas rezonē un uzlabo sniegumu, motivāciju un vispārējo skatījumu uz dzīvi.
- Mērķis ir elastīga domāšana, nevis ātrums
Informācijas atsaukšanai atmiņā un uzdevumu veikšanai nevajadzētu būt sacensībai, kā to piedāvā lielākā daļa skolu. Laika ierobežojums apdraud radošumu un atmiņā paliekošo informāciju, tāpēc tos nevar izmantot, lai novērtētu cilvēka zināšanas. Sliktas atzīmes vai komentāra saņemšana var atturēt un demotivēt mācīties un pētīt tālāk. Tāpēc ir svarīgi to zināt un nenosodīt sevi, ja tests ar laika ierobežojumu nav uzrādījis tādu rezultātu, kādu vēlējies redzēt.
- Sadarbojies
Sadarbība ar citiem ir ļoti efektīva un var dot labumu ikvienam. Pirmkārt, mācot un stāstot citiem, var labāk atcerēties informāciju, jo tā ir viena no labākajām mācīšanās metodēm, otrkārt, tas var saliedēt, radot jaunus draugus un saiknes. Treškārt, tas parāda, ka ir normāli kaut ko nesaprast, katram ir lietas, ko viņš saprot labāk vai sliktāk!